Autorii care vor publica "intrebari" cu temele de acasa de la liceu/universitate, etc. se vor trezi cu conturile blocate definitiv.

LIMBA ROMANA versus l. moldoveneasca

A scris daisy22, femeie, 22-25 ani (24/03/2010 - 10:01)

Citind comentariile unor opinisti, iti dai seama ca este cale luuuuunga pana v'om ajunge sa vorbim corect.
ex: complect, genul masculin, variantul, sistema s.a. ma deranjeaza, dar pe voi?
propun sa postam aici toate greselile de exprimare care sunt intrebuintate de catre poporul nostru moldav, impreuna cu varianta corecta desigur.

daca sunt lingvisti pe aici, ii salut respectuos !!!

PS: comentarii de genu: mai rasfoieste si tu dex'ul etc - nu sunt binevenite.

PPS: tin sa mentionez ca vreau sa ajungem la "adevar", nu la "cine'i cel mai tare".
o discutie linistita, fara insulte si emotii negative.

Comentarii (60)

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 10:06:54

complect - complet
genul masculin (sau feminin) - sexul masculin (sau feminin)
variantul - varianta
sistema - sistem, sistemul

A scris Torturra la 24/03/2010 - 10:17:45

Hm... pe mine s-a suparat lumea cînd am încercat sa corectez... :)
Merci daisy

A scris Biannca la 24/03/2010 - 10:17:57

Daisy22, o corectie la gen:

In limba romana substantivul are trei genuri: masculin, feminin, neutru
Genul masculin pentru fiinte de sex barbatesc sau lucruri care, prin obisnuinta sunt socotite masculine(om, cal, pom)
Genul feminin pentru fiinte de sex femeiesc sau lucruri considerate, prin traditie, feminine (pisica, floare, carte)
Genul neutru, in general, nume de lucruri (cer, stilou, nume)

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 10:27:00

torturra, biannca, ms de postare.
este corecta afirmatia: toate persoanele de gen masculin ?

A scris Torturra la 24/03/2010 - 10:50:05

Cred că este corect, am întîlnit de repetate ori în gramatică sintagma dată.

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 10:57:30

mersi torturra. esti draguta :)
cineva la un moment dat m'a corectat, si de atunci eram sigura ca "persoane de gen masculin" - e gresit.
cred ca trebuie sa mai fac cercetari si pe cont propriu...

daca mai stie cineva cuvinte care prezinta un "grad ridicat de dificultate" - nu ezitati sa le impartasiti cu noi.

A scris Maytrei la 24/03/2010 - 10:57:58

:) corect stiu ca e de sex feminin/masculin, desi ianinte se vorbea de genul femini/masculin .la substantive se spune genul-asta la gramatica romana, dar omul e de sexul-feminin,masculin, asa cred eu ca-i mai corect.

orele ''x'' corect insa e ora''x''?!optez pentru varianta a doua.

corect e prezent si nu prezenta, chiar de esti de sexul feminin, in cazul cind se face prezenţa la ore.

ai invăţat şi nu ţi-ai invatat.ce sa-mi invat?!tema pe acasa?sau eu gresesc aici?!

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 11:02:20

nu mai inteleg nimic !!!!
totusi, care e varianta corecta pana la urma ????

PS: intrebarile se "pun" (ex: vreau sa pun o intrebare)
raspunsurile se "dau" (ex: vreau sa dau raspuns la intrebarea respectiva)
la italia - in italia, la ispania - in spania (ex: duminica plec in italia / spania)

A scris kobra la 24/03/2010 - 11:13:34

Pentru persoane se foloseşte "sex". Pentru obiecte "gen". Cel mai potrivit este sexul masculin sau feminin, dacă foloseşti "gen", nu e greşeală.

A scris Maytrei la 24/03/2010 - 11:18:21

sa acorzi o intrebare?! :DDDDD poate filozofim nitel?!

indragostita in ''x'' -corect de ''x'':)

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 11:19:10

kobra, multumesc frumos. esti dragutz :)
inclin sa iti dau dreptate

A scris kobra la 24/03/2010 - 11:22:28

Revin cu o listă lungă de greşeli cu care mă confrunt zilnic.

A scris Torturra la 24/03/2010 - 11:23:20

Mulţi evită să acorde numele de profesii la genul feminin. E corect să spui profesoare, psiholoagă, filoloagă, doctoriţă, ministră, vice-ministră ş.a.m.d.

A scris Maytrei la 24/03/2010 - 11:26:40

Torturra: nu e corect sa spui asa.zici: lector si numele doamnei, sau profesoarei.ok , de poti sa zici profesoara, directoare, pai ministra nu am auzit, cel putin stiu ca nu e corect.

A scris Torturra la 24/03/2010 - 11:31:12

Asta o ştiu înca din anul I la facultate... mi-a spus asta actuala vice-ministră a educaţiei (mă refer la mesajul meu anterior)

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 11:31:51

hai ca aici se incing lucrurile. fffft bine
kobra, asteptam lista ta.
filoloaga, psiholoaga suna cam ironic...nush...

A scris Torturra la 24/03/2010 - 11:33:09

Asta şi era îndemnul, să nu ne fie frică de sufixul "-oloagă"

A scris Biannca la 24/03/2010 - 11:33:37

Substantivele sunt cele care au gen si numar in gramatica.
Cuvantul” persoana” este substantiv comun, de gen feminin, acordul facandu-se in consecinta.
Deci se face referire la o parte de vorbire gramaticala cand de spune gen.
In vorbire curenta, uneori, cu referire la persoana umana, de foloseste si gen si sex, pe motiv ca unii mai greu pot spune ”SEX”, involuntar se gandesc ca acest cuvant are mai multe intelesuri:)
Corect este: persoane de sex feminin sau de sex masculin!!! Nu de gen feminin sau de gen masculin.
Genul faace referire la o caracteristica gramaticala, sexul este o forma d ediferentiere, de obicei anatomica.

Este corect ”pun o intrebare”, ”raspund sau dau raspuns la o intrebare”, ”in Italia...Spania...” - cu ideea de catre, in interiorul.. Nu este corect ”LA Italia!” - suna si gresit, dealtfel.
Multe greseli de exprimare sunt din comoditate sau comparatie gresita cu alta exprimare similara. este foarte important contextul.

In exemplul cu invatatul:
Este corect si ”ai invatat” dar si ”ti-ai invatat”
In ambele cazuri subiectul este subanteles.
Poti spune: ”Ai invatat cum se repara masina” si ”Ti-ai invatat lectia la Istorie”
Daca nu se foloseste pronumele posesiv care sa indice clar care este obiectul invatatului(aici lectia la Istorie) este o generalizare. Ea poate fi insa personalizata prin exprimarea ”Ai invatat lectia la Istorie”...

Despre ”prezent” - daca se intreaba eleva x este in clasa ? se spune ca da, este prezenta.
cand intrebarea este doar ” X este in clasa?” este corect prezent - acordarea se face la nume, ca substantiv nenominativ

Nu cred ca sunt greseli ce nu pot fi corectate cu putin exercitiu si atentie. Nici romanii nu vorbesc foarte corect.
Am vazut aici persoane care se exprima absolut admirabil, corect, clar, elegant, folosind neologisme, am vazut constructii de fraze complicate insa foarte corecte, acordari de triplu gen....nici nu ma gandeam....
Eu scriu destul de corect(sper!), insa sunt atenta cand stiu ca aceste comentarii ale mele pot fi citite si de cunoscatorii de lingvistica. Cand imi vad greseli, rosesc si ma gandesc la dascalii mei de Romana....Regret ca nu scriu cu ”ă,î,â” - obisnuita proasta...Cand scriu de mana insa folosesc corect diacriticele:)

A scris Maytrei la 24/03/2010 - 11:41:17

vice-ministra e desteapta rau de tot la romana:DDD

sper ca fac mai putine greseli de gramatica decit altii.recunosc uneori mai scap cite-o greseluta, si stiu, mai am de invatat arta vorbirii si a scrisului, dar gramatica o stiam bine si o stiu.:)

A scris ilenutz la 24/03/2010 - 11:49:25

Daisy, fii atenta si tu - nu e corect "v'om ajunge", ci "vom ajunge"
si in genere nu doar tie se refera... foarte! dar foarte multi considera ca e corecta prima varianta, si la televiziune vazusem scris astfel...

eu voi ajunge
tu vei plati
el/ ea va citi
noi vom canta
voi veti planta
ei/ele vor dansa

A scris kobra la 24/03/2010 - 11:50:04

Referitor la profesoară, filoloagă, psiholoagă, doctoriţă e corect, chiar dacă mie nu-mi sună asta cu "oloagă". Sună mai prezentabil "Mă numesc Maria şi sunt psiholog de profesie". Dar mă rog, asta probabil vine din crearea stereotipurilor. Cât priveşte cuvântul "ministră", prima dată aud de forma asta. În vechiul DEX nu era. Poate o fi în ăsta nou, nu ştiu. Că nu orice afirmaţie a vreunei cucoane emancipate e regulă. Poate mai degrabă "sinistră" decât "ministră" :)

Ilenutz, superb. Ai făcut K.O. E imbecilă scrierea formei pluralului (voi, va, vom, vor) prin cratimă.

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 11:53:31

ilenutz, ai dreptate !!!!!!!!!!!!
nu am fost atenta... am imbatrinit vad ca...

PS: stie cineva cum sa editez intrebarea?
phill, HELP pls !!!

A scris Torturra la 24/03/2010 - 11:56:36

Llimba are o particularitate foarte interesantă, capacitatea de a evolua, de a se schimba permanent. Din acest motiv, bazîndu-te pe cunoştinţele gramaticale căpătate mai înainte, trebuie să ţii cont şi de recomandările specialiştilor în ortoepie şi ortografie. Tot timpul apar noutăţi în normele de exprimare şi de scriere.

A scris kobra la 24/03/2010 - 12:11:34

Evoluţie? Ce-i asta? Îîî... Vă rog enorm utilizaţi termeni ce sunt accesibili şi pentru cele mai primitive minţi. Doar limba are ceea ce-ai spus?

Ar fi foarte bine, dacă "specialiştii" în domeniu, ar ţine cont şi de accesibilitatea termenilor noi pentru întreaga populaţie şi n-ar adăuga cuvinte doar pentru că aşa li s-a năzărit lor într-o zi sau au visat noaptea. Sunt schimbările necesare desigur, dar şi opiniile specialiştilor sunt împărţite.

N-am fost de acord cu modificările din categoria "niciun, nicio", dar le-am acceptat pentru ca să nu par înapoiat şi agramat. Nu toate modificările însă ajung până la urechile maselor şi pe urmă strigăm în gura mare că ei nu vorbesc şi nu scriu corect. Păi pentru unii şcoala s-a terminat. E bine să se înnoiască regulile, dar nu foarte des şi cele vechi să nu sufere modificări. Şi totuşi e bine ca dacă apare o nouă regulă, să fie scrisă undeva, că pare mai credibilă decât dacă o sloboade pe gură cui şi nu-i e lene. Aşadar Torturra, lăsând vorbăraia noastră la o parte, este sau nu în DEX cuvântul "ministră". Că am găsit doar sinistră. Şi dacă este, îmi voi reînnoi vocabularul. Mulţam'

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 12:43:21

ilenutz, cred ca ar trebui deschise niste paranteze. e prea putin ceea ce ai spus tu.
vom ajunge.
noi va v'om anunta. v' = pe voi,
din cate stiu asta ar fi explicatia. voi ce ziceti?

A scris Torturra la 24/03/2010 - 12:52:50

Nu ştiu cît de des este reactualizată baza de date online pentru DEX, dar ştiu că lingvistul nu taie capul cînd zici "ministră" . Zic să avem niţică răbdare.

A scris celena la 24/03/2010 - 13:19:26

nu stiam ca nicio si niciun se scriu deja fara cratima. dar iat am verificat DEX :). nu stiu cum o sa ma obisnuiesc cu asa schimbare

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 13:21:47

inca ceva:
A SE P R I M I !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! pe bune ca imi joaca pe nervi fraze de genul: nu mi se primeste. acest verb NU este reflexiv, adica nu are "se". si pana la urma raminem cu "a primi" - aici explicatie nu ma trebuie.
1. nu mi se primeste - nu imi iese
2. mai corect - are oare "corect" grad de comparatie? de altfel ca si "gresit". ma indoiesc... bine, cand e vb de superlativ - se poate, daca tii neaparat sa accentuezi ceva.
3. nu importa - nu conteaza.
da, a "importa" exista, dar de obicei noi il intrebuintam cu sens gresit.
4. nu dovedesc - nu reusesc.
a dovedi = a demonstra
5. eu retraiesc - eu imi fac griji
a retrai = a simți intens ceea ce a mai simțit o dată
6. "a face cunostinta cu" - am facut conostinta cu X. - se foloseste cand e vb de persoane.
7. "a lua constinta de" - am luat cunostinta de aceasta reteta - se fol cand nu mai e vb de persoane.
8. merge vorba - este vorba.

cum se prezinta lumea la telefon.
- buna ziua. asta X te deranjeaza. ( !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! )
- buna ziua. sunt X. am sunat in legatura cu ...

daca am gresit undeva, va rog sa ma corectati. chiar am sa va fiu recunoscatoare.

A scris ilenutz la 24/03/2010 - 13:53:25

Daisy :)
"Noi vă vom anunta" - e varianta corecta! In cazul dat in loc de "pe voi" avem "vă", si nicidecum nu poate fi varianta ta (evit repetarea greselii)

Eu te voi chema (pe tine = te)
El vă va indruma (pe voi = vă)

Se zice:
el/ ea v-a anuntat - de la : ea vă (pe voi) a anuntat
el/ ea v-a chemat
noi v-am explicat
ei v-au invitat - este vorba despre formele la trecut, nicidecum de viitor.

Sper ca am explicat pe intelesul tuturor, si ca nu e in zadar :)

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 14:16:10

of ilenutz, mi'e rusine ... parca am absovit liceul cu 100 de ani in urma ....
gata, ma duc sa caut niste carti de gramatica, ca de ma vede profa de romana - sigur ma bate... lol

multumesc, iti raman datoare :)

A scris kobra la 24/03/2010 - 14:38:43

Torturra, superb argument. "Lingvistul nu taie capul" :)) Ăsta era unicul motiv ce mă împiedica să utilizez termenul în cauză. Acuma pot să-l folosesc fără reţineri :))

A scris leona la 24/03/2010 - 14:41:33

Sunt deranjată foarte des de utilizarea greşită a pronumelui de întărire care, de regulă, ia una din formele "însuşi", "însăşi", fără să se ţină cont de persoană (I/II/III), număr (singular/plural). E dureroasă această greşeală. Sunt sigură că ştiţi varianta corectă, totuşi...: pentru masculin - eu însumi, tu însuți, el însuși, noi înșine, voi înșivă, ei înșiși; pentru feminin - eu însămi, tu însăți, ea însăși, noi însene, voi însevă, ele înseși (însele).

Sunt regretabile şi formulările de genul "eu mă râd", "eu mă zâmbesc", "eu mă greşesc" etc, în loc de "eu râd", "eu zâmbesc", "eu greşesc".

Unele verbe sunt private la conjugare de sufixul binemeritat, ca de exemplu:
a se strădui - mă străduiesc (nu mă strădui);
a copia - copiez (nu copii);
a încleia - încleiez (nu înclei);
a desena - desenez (nu desen)
etc.

Dacă îmi mai amintesc ceva, revin.

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 14:49:40

leona, tocmai mi'ai adus aminte de o alta perla :
baietii admireaza :)))

cu siguranta este cineva care isi da seama de unde vine combinarea data.

A scris Desire la 24/03/2010 - 14:55:32

daisy-->Bravo pentru tema....am de invatat multe de la ea :) ....
si eu,la rindul meu,am o intrebare pentru voi...Cu putin timp in urma,profesoara de Limba Romana ne-a accentuat faptul ca este interzisa folosirea verbului "sunt"...corect ar fi "sînt"...
Am cautat in DEX...si am gasit si prima varianta....Deci,cine si unde greseste?

Recunosc ca fac si eu o sumedenie de greseli gramaticale,insa nici in gimnaziu nici in liceu nu se pune accent pe corectitudinea cuvintelor/imbinarilor postate de voi mai sus....Totul se rezuma la cratime... sper cu voi sa-mi imbogatesc gramatica :)

hmm....de "admireaza" aud pentru prima data! :) ...cred ca au emotii cind admira de aia si fac greseli :)

A scris leona la 24/03/2010 - 15:25:36

Desire, în actele oficiale (legislaţie, acte administrative etc.) este utilizată varianta "sînt", fapt care este generat de o poziţie oficială, cel mai probabil, a Academiei de Ştiinţe a Moldovei. Din păcate nu pot face o trimitere concretă la sursa care îndreptăţeşte cerinţa.

Specialiştii în domeniu polemizează la acest subiect prin explicarea genezelor celor două variante, care, în principiu, stăruie asupra etimologiei latine pentru "sunt" şi influenţei autohtone pentru "sînt".

Dicţionarul explicativ al limbii române dă exclusiv varianta "sunt".

Optez cu încredere pentru "sunt".

A scris Desire la 24/03/2010 - 15:43:01

Mersi mult leona!
:( Din cite stiu,anul acesta la pretestari "sunt" s-a considerat greseala... Sper la bac sa nu am nevoie de acest verb...
*O alta intrebare...e corect spus/scris "dragostea ce i-o port"?...eu vad explicatia astfle! "Dragoste ce o port ei" astfel cade vocala "e", si apare cratima intre "i" si "o"......totusi solicit ajutorul vostru :)

**Mersi anticipat!

A scris Black_Sun la 24/03/2010 - 18:53:00

Nu o dată am scos în evidenţă nişte greşeli......şi au fost ignorate ( ca şi cum ce vrea şi "deshteapta asta").

De ce m-aş bagă acum......tot cum vreţi voi vorbiţi.

Baftă

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 19:40:56

black, hai nu fi suparata ca nu e cazul. lumea din cate vad coopereaza.
sunt persoane care chiar tin cont de asa ceva - eu, desire si multi altii.
poate nu schimbam o moldova intreaba, dar oricum, eu cred ca merita sa spui daca ai ceva de spus.
sper ca te'am convins.

A scris Always_Dreaming2 la 24/03/2010 - 20:43:38

O tema actuala si foarte dureroasa.
Unii nu cunosc aceste reguli elementare sau pur si simplu nu vor sa le cunoasca si le ignora. Nu am ezitat niciodata sa corectez si sa arat unde e buba aici pe opinii, dar am fo dur criticata pt asta. In loc sa invatati din greseli, aruncati cu laturi, din pacate.

Ma exaspereaza acest mod de exprimare pe care l-am intalnit deseori pe opinii:
"nu se mai atarna ca inainte/nu mai are aceeasi atarnare" = nu are acelasi comportament
a atarna = . a sta suspendat, a agata, a anina etc.
comportament = modalitate de a actiona in anumite imprejurari sau situatii; conduita, purtare, comportare; fel de a se comporta etc.

sa fi-ti = sa fiti
sa fi-i = sa fii
Eu sa fiu/ tu sa fii/ el (ea) sa fie/ noi sa fim/ voi sa fiti/ ei (ele) sa fie.

m-am ras/ ma rad (nu rad de mine insumi/insami!) = am ras, rad

ma indoi = ma indoiesc
stuchi = scuip

plus, deranjeaza ochiul cuvintele scrise gresit prin cratima care nu tre' scrise prin cratima si cuvintele ce nu st scrise prin cratima, dar ar trebui scrise.

Desire, este corect "dragostea ce i-o port"

Mai gresim, e adevarat, dar in loc sa sariti cu gura "Iaka, s-o gasit desteapta./ Atotstiutoarea etc.", mai bn ati baga la bibilica fara sa jigniti pt k omu' nu are intentii rele si n-are nik cu persoana ta, din contra.

A scris daisy22 la 24/03/2010 - 21:11:08

always dreaming si pt toti ceilalti care corecteaza + 1 !!!

eu va sustin, chiar daca eu insami trebuiesc corectata. recunosc ca nu am cunostinte aprofundate in acest domeniu, am nevoie de aceste sfaturi si "RESPECT" tututor care au curajul sa faca dreptate.
N.B. aveti grija informatia care o dati sa fie veridica.

dragilor, mai e problema "cu cacofonia" (sorry)
daca e cineva pe aici care sa ne explice scurt si clar cum sta treaba, ii fac cinste cu ceva. (nush inca cu ce...)

A scris kobra la 24/03/2010 - 23:30:12

Să purcedem.

- Tort (nu tortă) Există cuvântul tortă, dar înseamnă altceva.
- A tunde (nu a freza) Freza - a prelucra prin aşchiere
- Vreun/vreo (nu vre-un, vre-o)
- Aş scrie (nu aşi scrie)
- Frumoaso (nu frumoas-o)
- Vrei (nu vreai)
- Comunicativ (nu comunicabil) Sunt o persoană comunicativă. Mesajul este comunicabil
- Un minut (nu o minută)
- Combină muzicală (nu centru muzical)
- Pieptar (nu stan)
- Reţetă (nu recetă)

Astea sunt doar câteva din cele româneşti utilizate greşit sau inventate. Dar dacă mă apuc să scriu şi rusismele, va ieşi o carte.

A scris Torturra la 25/03/2010 - 09:14:21

TORT (2), torturi, s.n. Prăjitură (de obicei de formă cilindrică) făcută din mai multe straturi de aluat, având între ele straturi de cremă, de dulceață etc., acoperită cu o glazură sau cremă ornamentală etc.

TÓRTĂ s.f. v. tort.

Sursa : DEX

A scris Andrew la 25/03/2010 - 21:03:56

Bună seara. Aş vrea şi eu să dedic o muzică muzicală în direct.
Cum? N-am nimerit la radio noroc? Mă scuzaţi atunci, na.

A scris daisy22 la 25/03/2010 - 21:10:19

andrew, esti tare frate :)) +10 !!!

A scris Support la 25/03/2010 - 21:20:23

Andrew , de fapt forma corecta era , sa dedic o dedicatie =)))

A scris IanaTonidze la 26/03/2010 - 09:53:35

Daisy, dar de ce "Limba romana versus moldoveneasaca" ? Poate ai vrut sa spui "versus agramatism" ? Mai ales cele ce tin de cratima... la pronume, adresari etc. Asta e incorectitudine gramaticala, si nu limba... Chiar nici grai nu este...

A scris daisy22 la 26/03/2010 - 16:11:49

Iana,
ai dreptate, doar ca:
"l.moldoveneasca" am folosit ca simbol al agramatismului.
in plus, mai era si un joc de cuvinte.
limba moldoveneasca nu exista !!! daca niste zapaciti (ca sa nu zic altfel) au facut un dictionar, asta nu inseamna ca deja exista.

A scris IanaTonidze la 26/03/2010 - 16:21:22

Daizy, tu probabil la Stati te referi... cand zici de dictionar ?

Tu cand ai spus limba moldoveaneasca, mi s-a dus gandul la poporul moldovenesc, si prin urmare la limba pe care o vorbeste... De aceea m-a atins un pic "pe demnitate", chiar daca stiu ca l moldoveneasca nu exista...

A scris daisy22 la 26/03/2010 - 16:28:41

Iana, nu mai tin minte exact autorul, dar cred ca vb despre acelas dictionar
stiu despre ce "demnitate" vb, ca am si eu.
o zi buna si un weekend placut :)

A scris Desire la 26/03/2010 - 18:12:03

Support --> ca tot sintem la acest subiect....e incorect spus "dedic o dedicatie"...deoarece 2 cuvinte cu aceeasi radacina nu se folosesc intr-o singura propozitie!

cel mai corect ar fi....as vrea sa dedic o piesa muzicala :))
Andrew ---> funny :))

A scris Support la 26/03/2010 - 18:19:49

Desire , cauta semnificatia cuvintului sarcasm si revino cu un raspuns la mesajul meu, te rog =))

A scris Desire la 26/03/2010 - 18:27:10

o stiu si totusi nu inteleg...parca nu am dat dovada de sarcasm aici! poate ma lamuresti tu?...te rog :)

A scris Support la 26/03/2010 - 18:36:42

Am fost sarcastic atunci cind am afirmat ca varianta corecta era "sa dedic o dedicatie" , era ca o completare la gluma lui Andrew .

A scris Desire la 26/03/2010 - 18:43:05

hmm...ceva nu se leaga....
...ei bine...dar iti cer si eu o cerinta :) cerindu-ti scuze pentru sarcasmul neinteles!
mdeaa harababura =))...

A scris daisy22 la 30/04/2010 - 01:07:50

cred ca aceasta tema trebuie reactualizata

a vrea:
eu vreau
tu vrei

este gresit - tu vreAi

ceas - nu cias

A scris diancic_24 la 03/06/2010 - 15:04:21

Salut. Am fost atrasă de tema dată şi n-am putut să mă abţin de a posta un comentariu. Sunt profesoară de matematică dar întotdeauna mi-a plăcut vorbirea şi scrierea corectă a Limbii Române, de aceea vreau să dau şi eu câteva exemple de greşeli întrebuinţate de elevi atât în vorbire cât şi în scriere.
EX: în agendele elevilor văd adesea scris
biologiea - în loc de "biologia"
d-na Mariea - în loc de "Maria"
limba romînă - în loc de "română"
sau pe caiete/catalog chiar de profesori scris "clasa a I-a(a se citi a-ntâia)" în loc de "clasa I (a se citi întâi)"
În instituţia în care activez am colege care predau disciplina L. Română şi comit destul de multe greşeli gramaticale în vorbire şi scriere. Mi-e ruşine, noi de fapt învinuim copiii că nu ştiu, dar ei învaţă de la profesori, şi dacă însuşi profesorul nu ştie cum e corect şi-l învaţă greşit pe elev, atunci ce să mai vorbim?!
O zi bună şi succes celor care au luni(07.06)-cl.a XII-a şi marţi(08.06)-cl.a IX-a examen la Limba Română, fiţi atenţi şi scrieţi CORECT!!! V-am pupat.

A scris Jolie la 03/06/2010 - 15:11:12

Greșeala pe care o comit frecvent:

Abea . Corect abia.

A scris x-iurie la 03/06/2010 - 15:25:36

sincer nu ma deranjeaza asa mult cum scrie omul , mai mult mesajul pe care il posteaza , pe care cu toti il intelegem - dar unora le place sa se faca intro ureche sau pe desteptii si sa faca observatii la gramatica altora evitind subiectul care este in discutie ) , sunt nishte oameni josnici care dac nu pricep subiectul dar gasesc mereu de ce sa se anine ))) , poti scrie frumos si corect , sa fii foarte mindru de asta , dar sa nu intelegi esenta subiectului care se discuta , asta am avut de spus la tema data )

A scris kity_nyka la 03/06/2010 - 15:35:44

Gramatica se învaţă la şcoală :)

A scris IanaTonidze la 03/06/2010 - 15:56:02

Sint de parere ca unele greseli lexicale se fac mecanic. Chiar si acelashi " clasa a I-a"... e mecanica, daca o analizezi in esenta iti dai imediat seama ca e greshit.
Cele sintactice sint cele mai fregvente. Si uneori din cauza stilului folosit de majoritatea, nu-ti dai seama cum ar fi curect, daca nu ai cunostinte in domeniu. De acord cu Kity - lmba se invata... si mai ales de la cineva care o cunoste.

Pentru a lăsa comentarii este nevoie să te autentifici. Nu ai cont? Deschide unul!