Autorii care vor publica "întrebări" cu temele de acasă de la liceu/universitate, etc. se vor trezi cu conturile blocate definitiv.

Sa excludem limba de stat din Constitutie?

A scris militant-2, bărbat, 22-25 ani (04/02/2010 - 18:33)

Ce parere aveti fata de initiativa liberalilor de a exclude notiunea de "limba de stat" din Constitutie?

Adaugă vot

 Nu sunt de acord
 Sunt de acord
 Partial sunt de acord, partial nu
 Ma doare in cot
 Nu cunosc limba romana

Rezultatele sondajului (68 voturi)

Rezultatele sondajului

Comentarii (30)

A scris MiLLionerovici la 04/02/2010 - 19:36:31

Dar care sunt Motivele...Scopurile?

A scris militant-2 la 04/02/2010 - 19:38:04

"De asemenea, liberalul Oleg Bodrug susţine că, până în acest moment, articolul 13 a fost folosit pentru divizarea populaţiei". (unimedia.md)

A scris MiLLionerovici la 04/02/2010 - 19:43:55

Toate Bune si Frumoase cu Oleg Bodrug si Co...
Are o anumita dreptate...DAR...cum rezolvam problema limbii in institutiile de stat?
Cum va suna articolul care stipuleaza in ce limba trebuie sa vorbeasca un demnitar?
Poate nu inteleg eu Problema cum trebuie...

A scris Kleopatra la 04/02/2010 - 19:52:39

Da ce motive au?

A scris militant-2 la 04/02/2010 - 20:21:22

Liberalii vor modificarea constitutiei. Odata ce nu isi pot permite pastrarea "limbii moldovenesti", s-au decis cu eliminarea oricarei pomeniri a limbii de stat, ca " să şie paşi pi pământ"

A scris Kilmer la 04/02/2010 - 20:22:46

Cred ca ar fi oportun sa concretizam aici ca initiativa data vine nu din partea "liberalilor" (asa cum e indicat in intrebarea sondajului), ci din partea Comisiei pentru modificarea Constitutiei Republicii Moldova.
militant-2, in stirea la care ai facut tu referinta liberalul Oleg Bodrug (la fel ca si membrii altor partide) doar s-a dat cu parerea vis-a-vis de propunerea de excludere a notiunii de "limba de stat" din Constitutie. Asa ca, noi nu putem nicidecum sa consideram vorbele dumnealui drept motivul de baza al initiativei in cauza.
Cit despre insasi intrebarea sondajului, sint contra acestei initiative. Problema limbii trebuie hotarita o data si pentru totdeauna, ci nu "shutata" dintr-o parte in alta. Si apoi in conditiile in care Parlamentul va hotari care este limba de stat, exista un risc foarte mare ca ea sa se modifice din patru in patru ani!

O femeie a răspuns:04/02/2010 - 20:45:18

Motivul e evident, trebuie de corectat o gresala.

De ce greseala? pentru ca istoria ne spune ce limba de fapt vorbim.

Schimbata din patru in patru ani, poate sa fie evitat, daca oamenii vor constientiza. isi vor aminti de unde vin, de radaci...

Si oare nu e deajuns sa traim in minciuna, oare nu limba romana e a noastra?

Pentru corectarea articolui 13!

A scris Nikole la 04/02/2010 - 20:45:28

dar unde-i cealalta parte a stirii????

daca informezi sau faci un sondaj ofera info deplin...

initiativa e urmatoarea : din Constitutie se va scoate insa va fi inclusa in cadrul unei legi organice unde va fi prevazuta ca limba romana in baza declaratiei de independenta din 91....va fi votata de parlament...

A scris militant-2 la 04/02/2010 - 21:05:47

Nikole, pentru adoptarea unei legi organice este nevoie de 2/3, exact atât cât este nevoie pentru o modificare a constituţiei. Adica, pentru a adopta o astfel de lege organică, este nevoie de votul PCRM, PD şi Moldovei Unite, or astea se vor opune categoric.

Cu alte cuvinte, limba română va fi exclusă din toate domeniile ale vieţii, iar legea organică nu va putea fi adoptată.

A scris Kleopatra la 04/02/2010 - 21:08:02

militant,ei vor să scotă cuvintele "limba de stat" sau alte cuvine,cum e "moldovennească"?

A scris Kilmer la 04/02/2010 - 21:14:37

Kleopatra,
vezi aici stirea: http://unimedia.md/?mod=news&id=16470

Cred ca e mai bine cind afli stirea de la prima sursa, fara ca sa ti-o "povesteasca" cineva asa cum ii convine lui! ;)

A scris Kleopatra la 04/02/2010 - 21:21:11

Kilmer,mulţumesc,din păcate la mine nu se deschide,dar am să mai încerc.Da înţeleg eu deja că povestea e cam alta.

A scris militant-2 la 04/02/2010 - 21:29:34

Kleo, daca este scoasa "limba moldoveneasca" si "limba de stat", toate legile in care este specificat ca persoanele fizice si juridice sunt OBLIGATE sa respecte LIMBA de STAT, nu vor mai avea ce respecta.

Ce este mai bine, sa revina limba rusa dominanta, sau sa se pastreze cea romana, chiar daca este numita "moldoveneasca".

Puteti gandi logic?

A scris Kilmer la 04/02/2010 - 21:45:53

Posibil sa gresesc, insa din cite cunosc eu, legile organice se adopta cu votul majoritatii deputatilor alesi. Cel putin 2/3 din voturi sint necesare spre exemplu in cazul modificarii Constitutiei.

A scris Kleopatra la 04/02/2010 - 22:32:42

Eu am avut în vedere că poate ei au de gând să scoată "moldovenească" şi să bage "limba de stat română".

A scris MiLLionerovici la 04/02/2010 - 22:36:53

Cineva stie daca Limba Moldoveneasca in documentele Parlamentarilor sau a celor din Comisie are aceiasi caracteristica ca cea Romana?
Sau totusi limba Moldoveneasca e acea din renumitul dictionar Roman-Moldovenesc...
Daca e aceiasi, ce atita tam-tam...fie macar limba "Tiraspoleana", important nu e cum se numeste, dar cum e...(Cred Eu)

(Ah...Uitasem...ca nu e chiar asa de simplu ca sa fie numita cum or vrea unii...E vorba de chestii Economice la Mijloc intre RM si Romania...dar si Rusia)

P.S. Cine in genere face parte din acea Comisie? De unde asa idei peste noapte de a lasa un Stat fara Limba de Stat?
Sau Comisia asta vrea sa intreaca lumea toata cu proiecte absolut noi, sau sunt sariti de pe fix rau de tot...
Ii Sustin cu Toata Caldura daca Prima Presupunere e cea adevarata...

A scris Kleopatra la 04/02/2010 - 23:25:27

Mill,eu abia în România am aflat care e diferenţa dintre limba română şi cea moldovenească ,când cineva m-a întrebat dacă noi scriem în română sau în moldovenească,la care eu foarte şocată am întrebat care e diferenţa...Mi s-a răspuns că cea română-e română,deci asta cu care comunicăm în prezent,dar cea moldovenească -cuvintele româneşti sunt scrise cu litere chirilice (cu grafia chirilică),deci schimonoseala aia cu care ne-au învelit frumuşel ani de-a rându.
Consider că într-un stat normal asemenea erori nu trebuie să aibă loc.Vorba aia "Când cu ruşii,când cu nemţii".
Mai pe scurt ,nu mă adâncesc ca să nu schimbăm subiectul pe aici...

A scris militant-2 la 05/02/2010 - 10:30:29

Hai sa nu deviem de la subiect. Problema nu este cum se numeste limba, ci in general daca vom avea o limba de stat sau nu.
Comisia intentioneaza sa elimine cu totul ORICE LIMBA DE STAT, fie ea se numeste "moldoveneasca", fie se numeste "romana".

Va bucura faptul ca nu vom avea formula "moldoveneasca"? Pai, inseamna ca va trebui sa va bucurati ca rusii nu vor mai fi obligati sa vorbeasca nici "moldoveneste", pentru ca nu va exista nici un fel de "limba de stat"

A scris snoopyk! la 05/02/2010 - 16:40:48

Ei hai! Asta-i bună! Şi când s-a începe un haos,un coctail de limbi! Cred că numai în chineză n-or să fie documente. Să fie limba română şi basta!

A scris Kleopatra la 05/02/2010 - 19:00:44

Mi se pare imposibil ca un stat să nu aibă limbă!Hai la nebuni!

A scris militant-2 la 05/02/2010 - 20:01:17

Pai, Comisia pentru pentru modificarea Constitutiei cred ca se poate...

A scris Lord A la 05/02/2010 - 20:16:18

Eu sunt pro, adica asa sa fie fara limba oficiala in Constitutie. Si din patru-n patru ani o sa avem de-a limbi de stat. Vom fi unul din cele mai poliglote popoare din Lume. Cum zicea Urschi:Masuraaaaaaaaaaaa, am grait oleaca in romaneste acuma hai sa trecem la moldoveneste sa no uitam si pe asta. Deci e bine
Cit despre respectul limbii de catre minoritati daca este stipulata in Constitutie, sa nu fim copii, daca limba romana sub denumirea de moldoveneasca era, este stipulata in prezenta Constitutie, pai minoritatile sunt umplute de respect fata de ea si nu se vorbeste in tara asta decit in limba de stat(romana), unde nu te duci ii limba de stat fie Piata Centrala, fie troleibus, fie magazin sau fie chiar si Parlament peste tot minoritatile cu un profund si adinc respect nu-si permit sa-si exprime gindurile decit in limba constitutionala a Tarii. Sa nu mai vorbim de mass-media.
Practic de la inceput in tara noastra sunt doua limbi totul, se face in tara asta in doua limbi, ziare, carti, reclame, documente de stat. Astai realitatea nu ceea ce se scrie in constitutie, sau daca un parlament va adopta o lege ca Pamintul este un paralilepiped, el va deveni ca atare? Conteaza ceia ce cred cetatenii acestei tari, educam respectul limbii materne la populatia de baza si a limbii de stat la ce minoritara, avem atunci si in practica si in teorie o limba unica si cu adevarat de stat, daca nu, nu.
Eu spre exemplu fi de acord cu o lege care ar prevede ca limba de Stat o stabileste Academia de Stiinte in urma unui Congres Mondial al Savantilor ce se pricep in acest domeniu, si astfel se va valida un adevar stiintific. De fapt acest congres a avut deja loc si acolo este stipulat clar limba pe care o vorbeste populatia majoritara este limba romana si punctum. In felul asta nimeni nu poate spune nimic deoarece domnilor asta spune stiinta asta este relitatea

A scris Nikole la 05/02/2010 - 20:23:02

militant - fii sigur ca se va vota!

Vorbim limba romana!

A scris paindrops la 07/02/2010 - 07:31:02

Iata eu nu inteleg si gata - cit se poate de lins fundul retardatilor astia din PD??

Limba trebuie sa fie mentionata in Constitutie si sa fie romana. E ceva normal.

A scris kobra la 07/02/2010 - 21:01:21

Nu ştiu a cui este iniţiativa şi nu ştiu dacă într-adevăr e aşa. Urmează să mă informez.

Dar dacă se urmăreşte aşa ceva, sunt categoric contra. Şi aşa vai de steaua noastră şi a identităţii noastre. Şi aşa nu ştiu mulţi dobitoci că vorbim româna. A mai rămas s-o excludem oficial şi când o vei numi română, te vor întreba unde scrie. Măcar să-l dai cu nasu-n constituţie sau să tragi cu ea peste bot, ca să ştie despre ce vorbeşti.

A scris allexya-deac la 07/02/2010 - 21:07:06

nu sunt de acord si nici nu cred. domeniul meu e limba romana,ce se va alege de cei ca mine? adica noi,romanii,suntem invinsi cu adevarat de marile puteri ale lumii? nu prea cred din moment ce si euro a scazut,asta cred ca e un semn bun.. nu va fi scoasa asa usor limba romana din stat....

A scris urmatorul la 09/02/2010 - 14:13:30

audzi militant nu du lumea in eroare... ea va fi exclusa din constitutie dar va fi stipulata intr-un alt document adica printr-o lege organica... desigur este un mare minus ca limba va putea fi modificata in dependentza de partidul de la putere adika dac vor veni niste frantzuji in parlament si vor vrea vor introduce limba franceza de stat.. dar sint si niste mari plusuri ... cum ar fi sa mai aduge si niste puncte la legea asta precum ca daca vrei sa primesti buletin trebuie sa cunosti obligatoriu limba de stat. sau altele care vor influentza direct cunosterea limbii...
deci nu prea as vrea sa fie exclusa din constitutie .. desigur ar fi mai bine ca sa fie acum votata prin referendum limba romana si sa fie batuta in cuie..
as fi deacord sa fie exclusa numai daca as fi sigur ca peste 4 ani sau la vara sau mai stiu eu cind nu vor veni in parlament iar o majoritate comuista...

p.s. pt adoptarea unei legi organice este deajuns 50+1 voturi ci nu 2/3 cum sa spus mai sus...

A scris IanaTonidze la 09/02/2010 - 14:56:03

Da; si sa fie inlocuita cu cea de "limba româna". Dar asta e o problema foarte veche si, deja, foarte mototolita.

A scris freedom la 11/02/2010 - 09:37:26

Chiar nu-mi pasa cum au sa o numeasca... Romana sa fie!
daca e ideia lui Ghimpu sau Cirtoaca... PLDM nu are sa sustina aceasta ideie..
Tara trebuie scoasa din criza... da ei inca se joaca... ma dezamagesc astea de la PL acum ca niciodata tara are nevoie de acctiuni concrete nu de tot felul de prostii de razbunare... Ghimpul e obsedata de razbunare... respectiv nu cred ca isi mai exercita bine functiile...
Cirtoaca e prea tinar pentru politica (e prea naiv)

A scris Soricel la 13/02/2010 - 08:46:57

Degraba vom fi ca tiganii fara limba si fara stat

Pentru a lăsa comentarii este nevoie să te autentifici. Nu ai cont? Deschide unul!